مجله

چاپ دیجیتال چیست ؟ مزایا و معایب !

چاپ-دیجیتال

چاپ دیجیتال چیست ؟

چاپ دیجیتال یکی از روش‌های تبدیل تصاویر دیجیتال به محصولات چاپی است.که ما در ایده چاپ آماده هرگونه خدمات در این زمینه میباشیم.از دیرباز تاکنون، سیستم‌های چاپ تصاویر، تحولات زیادی داشته است. چاپ‌ سربی، فلزی، سنگی، ژلاتینی، افست، دیجیتال و غیره از انواع چاپ‌ محسوب می‌شوند.در روش چاپ (Digital Printing) دیجیتال که معمولاً شامل چاپ حرفه‌ای در تیراژهای کم‌ تعداد توسط نشر رومیزی و دیگر منابع دیجیتال است و به وسیلهٔ چاپگرهای لارج فرمت و یا چاپگرهای لیزری و جوهرافشان حرفه‌ای انجام می‌شود.در دهه‌های گذشته برای چاپ تصاویر در تیراژ بالا از افست یا لیتوگرافی استفاده می‌شد؛ که از کیفیت و امکانات محدودی برخوردار بود؛ اما در سال‌های اخیر پیشرفت تکنولوژی، در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت چاپ، تغییرات اساسی ایجاد کرده است.این نوع چاپ دارای هزینه بیشتری برای چاپ هر صفحه در مقایسه با روش‌های سنتی مثل چاپ افست است ولی این قیمت بالاتر معمولاً با صرفه جویی در هزینه‌های دیگری که در تهیه پلیت‌های چاپ انجام می‌شوند برای تیراژهای کم‌تعداد جبران می‌شود.این روش امکان چاپ بلافاصله پس از تقاضا در تیراژ محدود را فراهم می‌آورد و امکان تغییر تصاویر و محتویات صفحه (اطلاعات متغیر) در هر برگ چاپی را در اختیار می‌گذارد.صرفه جویی در نیروی انسانی و توان رو به گسترش ماشین‌های چاپ در بالا بردن کیفیت، پایین آمدن هزینه تمام شده هر برگ چاپی و بالا رفتن تیراژ به این معناست که چاپ دیجیتال در حال رسیدن به نقطه رقابت با چاپ افست و حتی پیشی گرفتن از آن است.در حال حاضر منظور از چاپ (Digital Printing) دیجیتال در بازار چاپ، عمدتاً چاپ تونری با استفاده از انواع چاپگرهای لیزری حرفه‌ای بر روی انواع کاغذ است. 

چاپ دیجیتال چیستتفاوت چاپ دیجیتال با دیگر روشهای چاپ

چاپ دیجیتال با چاپ افست و لتر پرس تفاوت های اساسی دارد که از جمله این تفاوت‌ها :با حذف مراحل پیش از چاپ( لیتوگرافی)، فرآیند چاپ دیجیتال کوتاه تر می باشد. هزینه چاپ به تعداد نسخه‌های چاپی ارتباطی ندارد و برای هر برگ چاپی هزینه ثابت است. مواد باطله مثل: کاغذ و مواد شیمیایی کمتر می شود چون لازم به رسیدن به رنگ یا تنظیمات موقع چاپ نیست. در هر دور چاپ می توانید فایل متفاوتی را چاپ کنید چرا که در این روش از پلیت استفاده نخواهد شد. 

مزایای چاپ دیجیتال

  1. هزینه چاپ دیجیتال، در قیاس با چاپ افست بسیار زیاد است اما استفاده از سیستم دیجیتال، در تیراژ پایین بسیار مقرون به صرفه می‌باشد. در این سیستم، هزینه چاپ هر صفحه ثابت بوده و با افزایش تعداد تغییر نمی‌کند.
  2. سرعت چاپ در سیستم دیجیتال بسیار زیاد است.
  3. در سیستم‌ افست امکان تغییر داده‌ها وجود نداشت اما در سیستم دیجیتال، شما می‌توانید به راحتی بخشی از داده‌ها را تغییر دهید.
  4. کار با دستگاه‌های قدیمی چاپ مانند افست، گراور و فلکسو به دلیل اینکه باید در هنگام چاپ، نسبت به کمرنگی یا پر رنگی تصاویر تصمیم‌گیری می‌شد دارای حساسیت بالایی بود. از این جهت کار با این دستگاه‌ها نیازمند استخدام یک اپراتور مجرب بود. درصورتی که کار با دستگاه چاپ دیجیتال، نیازمند توانایی و تجربه خاصی نیست. در چاپ دیجیتال تصمیم‌گیری درباره رنگ تصاویر در مرحله آماده‌سازی و قبل از چاپ صورت می‌گیرد که این مسئله سبب صرفه‌جویی در به کارگیری نیروی انسانی می‌شود.
  5. در سیستم چاپ دیجیتال پرینتر مستقیما به رایانه متصل می‌شود و داده‌ها را مستقیما از رایانه دریافت کرده و چاپ می‌کند. چاپگر‌های لیزری و جوهر افشان جزء رایج‌ترین دستگاه‌های چاپ دیجیتال محسوب می‌شوند. در این سیستم تونر، به شکل یک لایه نازک روی سطح چاپی قرار می‌گیرد ولی در سطح چاپی نفوذ نمی‌کند. در مرحله بعد، با استفاده از مواد پوششی و با تابش اشعه UV یا فرآیند‌های حرارتی، اقدام به تثبیت رنگ‌ها می‌‌نمایند.
  6. در چاپ دیجیتال سطح چاپی می‌تواند هریک از این موارد باشد: کاغذ، کنواس، کاغذ عکاسی، فوم برد، بوم، پارچه، چوب، شیشه و سنگ.
 

کاربرد‌های چاپ دیجیتال

  1. درگذشته برای چاپ تصاویر از واسطه‌های چاپی استفاده می‌شد و پس از شروع فرآیند چاپ، امکان تغییر در آن وجود نداشت. اما امروزه، در سیستم چاپ دیجیتال، این محمل‌ها حذف شده است. به همین سبب در چاپ هر نسخه، امکان تغییر اطلاعات درج ‌شده وجود دارد. با حذف محمل‌های چاپ، افزون بر هزینه، در زمان آماده‌سازی نیز صرفه‌جویی می‌شود.
  2. تهیه نمونه: در چاپ (Digital Printing) دیجیتال خبری از پلیت‌ها نیست. از آنجا که چاپگر‌ مستقیما داده‌ها را از رایانه، روی سطح چاپی منتقل می‌کند. این ویژگی، امکان کالیبراسیون یا درجه‌بندی چاپگر و تهیه یک نمونه برای متقاضی را ایجاد می‌کند.
  3. چاپ شخصی: همانطور که در موارد بالا ذکر شد امکان چاپ، در تیراژ محدود را برای متقاضی ایجاد می‌کند. به همین جهت این امکان برای متقاضی وجود دارد تا از سطوح چاپی متفاوت یا طرح‌های متفاوت درنسخ دیگر استفاده کند. به عنوان مثال برای سفارش کارت پرسنلی، می‌توان از طرح‌های متنوع یا سطوح چاپی متفاوت استفاده کرد.
 

انواع چاپگرهای دیجیتال

  1. چاپگر جوهرافشان
  2. چاپگر لیزری
  3. چاپگر حرارتی
  4. چاپگر تصعید رنگ
  5. چاپگر الکتروفتوگرافی
 چاپ دیجیتال چیست

7 دلیل برای استفاده از چاپ دیجیتال

1. در چاپ با تعداد کم حتی یک برگه خیلی باصرفه تر است. به طور جدی هزینه چاپ شما پایین می آید حتی اگر کار شما تمام رنگی باشد.اما در چاپ افست مشتری ها همیشه مجبورند بیش از نیازشان چاپ کنند. هنوز هم بیشتر مردم 30 درصد از چاپ را هدر می دهند.2. بروشورهای شرکتتان را می توانید با تعداد کم در زمان برنامه ریزی شده چاپ کنید. چاپ دیجیتال سرعت خیلی بالایی دارد، به طوریکه در یک سفر کاری در عرض چند دقیقه کارت ویزیت هایتان را فوری به چاپ برسانید.3. می توانید بروشور یا خبرنامه هایی را برای بازارهای مختلف چاپ کنید و بعد از بررسی اثربخشی آن را به چاپ انبوه برسانید.4. با تکنولوژی جدید “subset” چاپ دیجیتال می توانید داده های متغیر را روی کارت پستال ها و سایر فایل های خود تغییر دهید.با این روش می توانید بازاریابی را شخص به شخص انجام دهید. طوریکه محتوای هر یک از آن ها منحصر به فرد باشد. برای این که کارتان جذاب تر، اثربخش تر و شخصی تر باشد، قالب و برخی از محتوای آن ثابت و برخی متغیر هستند.5- هر یک از مدیران فروش یا نماینده های شما می توانند سند منحصر به فرد خود را داشته باشند که به شیوه خاص نام و نشانی و مخاطب مخصوص آن ها روی برگه ی چاپ شده باشد.6. با چاپ دیجیتال هر چند ماه یکبار می توانید محتوای بروشور خود را بروزرسانی و چاپ کنید. برای مثال به جای اینکه 8000 نسخه را در یک سال به چاپ برسانید می توانید هر دو ماه یکبار 2000 نسخه بروز شده چاپ داشته باشید.7. با این روش دیگر از چاپ زیاد و غیرقابل استفاده بودن مطالب چاپ شده خود عذاب وجدان نخواهید داشت و به مقدار نیازتان چاپ می کنید. چاپ دیجیتال ممکن است به همه نیازهایتان جواب ندهد ولی برای چاپ به تعداد دلخواه و سرعت بسیار زیاد در چاپ گزینه خیلی خوبی است. آیا همه ی چاپخانه ها خدمات چاپ دیجیتال ارائه می کنند؟ نه همه ی آن ها! ولی بیشتر آن ها این خدمات را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *